شهاب داودی
شهاب داودی

شهاب داودی

سرفصل درس تکنولوژی‌های پیشرفته در خودرو

سرفصل مصوب وزارت علوم

  • شناخت سیستم کنترل ضربه در موتور KC

  • ایمنی در بدنه خودروها و روشهای کنترل مستقیم و غیرمستقیم

  • سیستم‌های سوخت‌رسانی الکترونیکی

  • دستگاه‌های توربوشارژر

  • دستگاه‌های کنترل پس‌ماند احتراق

  • انواع دستگاه‌های تولید جرقه الکتریکی (SI, TCI, ESA, DLI, CDS)

  • انواع ترمزهای ضدلغزش ABS در خودروهای سبک و سنگین

  • سیستم کنترل کشش TCS, ASR

  • دیفرانسیل ضد لغزش

  • سیستم‌های جدید انتقال قدرت، موتور، شاسی، بدنه، سوخت‌رسانی

متاسفانه سرفصل فوق کاملا قدیمی است. لذا ،با هماهنگی گروه، بر مبنای سرفصلی که مقتضیات فن‌آوری روز را شامل شده و در ادامه ذکر خواهد شد، این درس تدریس می‌گردد.


عناوین اسلاید‌های این درس شامل موارد زیر است که سعی می‌شود با توجه زمان محدود در اختیار، تا حد ممکن به بیشترین و مهمترین مطالب پرداخته شود.

 

Engine & Transmission Technology

Cylinder Block

Cylinder Head, Valve System, Fuel System, Ignition System

Induction System, Exhaust System, Cooling System, Lubricating System, Mounting System

EMS

Catalytic Converter Technology, Transmission System

Future Trends

Clean Transportation Technology

Development Rational

Alternative power units history

BEV and HEV Technologies

FCEV Technology

Alternative Fuels

Future Trends

Chassis Systems

Wheel&Tire

Suspension

Steering

Braking

Traction Control , VDC, Drive-by-wire

Future Trends

Body Shell & Body Systems

Aerodynamic

New Materials

Safety

Advanced Manufacturing Technology, Interior Parts & Systems

NVH Technology

Future Trends


عناوین برخی از پروژه‌های پیشنهادی

موارد ذکر شده در زیر فقط نمونه‌هایی از پروژه‌های پیشنهادی است و دانشجویان می‌توانند موارد غیر از اینها را نیز انتخاب کنند.

 

 1. قوای محرکه  الکتریکی

خودروهای صرفا الکتریکی

خودروهای هیبریدی

سری

موازی

ترکیبی

سلول سوختی

دماپایین

دما بالا

سلول‌های خورشیدی

ذخیره انرژی الکتریکی

باتری‌

سرب اسید

نیکل کادمیون

نیکل متال هیبرید

لیتیوم یون

لیتیوم پلیمر

خازن

 

2. موتورهای احتراق داخلی

سوخت‌ها

هیدروژن

گاز طبیعی CNG

اجزاء سیستم سوخت رسانی

° مخازن ذخیره سوخت

ویژگی‌های گاز و احتراق

توزیع گاز و جایگاه‌های سوخت

معایب و مشکلات سیستم

گاز مایع

بیودیزل

کنترل و حذف آلاینده‌ها

کاتالیست کانورتورها

EGR

کنترل الکترونیک موتور

حسگرها

موتور دیزل

کنترل الکترونیک

HEUI پاشش سوخت با عملکرد هیدرولیکی و کنترل الکترونیکی

کاتالیست کانورتور

تزریق ریل مشترک Common Rail

سوپاپ

متغیر

پارامترها

° زمان‌بندی متغیر

° ارتفاع باز شدن متغیر

° طول زمان باز بودن متغیر

تکنولوژی

° تعویض بادامک‌ها

° مقطع بادامک متغیر

° تغییر زاویه بادامک پره‌ای

° تغییر زاویه بادامک دندانه ماریچ

بدون بادامک

الکتروهیدورلیکی

الکترومکانیکی

چرخشی

استفاده از بیش از دو سوپاپ

سیستم خنک‌کاری

روانکاری و روغن‌ها

سیکل‌های نوین

میلر

شش زمانه

HCCI

پرخورانی

توربوشارژ

سوپر شارژ

وانکل

تزریق مستقیم سوخت GDI

نسبت تراکم متغیر

پیستون در سرسیلندر

پیستون ارتفاع متغیر

کورس پیستون متغیر با جک جانبی

لنگ متغیر

مولتی لینک

موقعیت سرسیلندر

شمع‌های لیزری

اندازه‌گیری آلاینده‌ها و معاینه فنی

اتصال موتور به بدنه Mounting

انواع دستگاه‌های تولید جرقه الکتریکی (SI, TCI, ESA, DLI, CDS)

 

3. سیستم انتقال نیرو

جعبه‌دنده‌های هوشمند

گیربکس و کلاچ دوبل

انتقال نیروی پیوسته CVT

تسمه و پولی

هیدرواستاتیک

چنبری

چرخ‌های محرک

 

4. تعلیق و فرمان

تعلیق

فعال

نیمه فعال

غیرفعال

فرمان

الکتریکی EPS

هیدرولیکی

هیدروالکتریک

SBW: Steer by Wire

سیستم فرمان با ضریب دنده متغیر Speed Sensitive Steering

سیستم فرمان‌پذیری فعال Active Steering

فرمان ارگونومیک (سیستم صوتی، تلفن همراه، کروز‌کنترل، و

لاستیک‌ها

پایش باد

غیرمستقیم

مستقیم

ضد پنچری

ترمز

ضد قفل

دوکاناله

چهارکاناله

الکتریکی

ترمزهای خودکار

سیستم‌های پایداری

TCS

EBD (Electronic brak-force distribution)

ABS (Anti look braking system )

ASR (Acceleration Skid Regulation

BAS (Brake Assistance System )

ESP (Electronic Stability Program )

SBC ( Sensotronic Brake Control )

کمک فنرها

رینگ چرخ

 

5. تجهیزات آسایش

تهویه مطبوع

شیشه‌ها

روشهای تولید

لامینت

حرارتی

ویژگی‌ها

انحراف نور

کاهش نور

قابلیت شناسایی رنگ در شیشه‌های رنگی

مقاوم به خرد شدگی

مانع انتقال حرارت

ضخامت کم

سبکی

مانع عبور اشعه UV آفتاب

ضد ورود نورهای خیره‌کننده

ضد کثیفی

گرمکن داخلی

آنتن داخلی

تغییر رنگ دهنده

ضدگلولخ

صندلی‌ها

سیستم صوتی

NVH

آینه‌های داخل خودرو

الکتروکرومیک

ارگونومی

 

6. ایمنی

چراغ‌ها

منبع تولید نور

لامپ‌های تنگستن معمولی

° لامپ‌های گازی هالوژنی

° لامپ زنون

° ال‌ای دی LED

الگوی توزیع نور

کاسه‌چراغ

عدسی/شیشه چراغ

کنترل‌کننده توزیع نور

انواع

° مکانیکی

° دستی

° خودکار الکترونیکی

پارامتر متغیر

° ارتفاع

° انحراف به طرفین

° شدت نور

عامل ایجاد تغییر

° بارهای استاتیکی

° بارهای دینامیکی

° فرمان

خود تطبیق‌گر Adaptive

روشنایی در پیچ‌ها

بدنه

جذب انرژی

تغییر شکل

ساندویچ کف / شاسی

المان‌های تقویتی در درها

المان‌های تقویتی در جلو و عقب خودرو

ستون‌های کنار پنجره‌ها و سقف خودرو

جاده‌های هوشمند

ارتباط خودروها با یکدیگر

ایمنی اولیه

ایمنی ثانویه

کیسه هوا

سوخت‌های مصرفی

کنترل

سنسورها

زمان‌بندی

کمربندهای جدید

صندلی

پشت سری صندلی

تجهیزات دید در شب

دید عقب

پارک خودکار

رادارها

رانندگی بدون تصادف

ایمنی داخلی/خارجی

آینه‌های خارجی

رطوبت زدایی

حرارتی

التراسونیک

نقاط کور

تست تصادف

کودکان و صندلی کودک

برخورد با عابر پیاده

 

7. کنترل و الکترونیک

ناوبری

GPS

شبکه ارتباطی

CAN

VAN

کروزکنترل

نسل اول

نسل دوم

نسل سوم

Stop and Go

سنسورها

عیب یابی

سیستم‌های ضد سرقت

ایموبلایزر

بیومتری

 

8. مواد جدید

فولادها

آلومینیوم

پلاستیک‌ها

کامپوزیت‌ها

نانو

 

9. آیرودینامیک

مکانیک سیالات

تونل باد

شبیه‌سازی

 

10. خودروهای سنگین

آیرودینامیک

جریان‌ هوا

مدل‌های ریاضی

تونل باد

شبیه‌سازی کامپیوتری

° ورش اجزاء محدود

شکل بدنه خودرو

کاهش درگ تریلی‌ها

Wake Frame Extension

Mini Skirt

Vortex Strake

Cab Side Extension

Deflector

اتوبوس‌ها

زاویه شیشه جلو

گرد‌کردن گوشه‌ها

ایمنی

آسایش

مصرف سوخت

ماشین‌های راهسازی Off-Road

خودروهای نظامی

چرخ‌های فرمان‌پذیر عقب

 

11. روش‌های نوین ساخت، تولید و مونتاژ

هیدروفرمینگ

استانداردهای بین‌المللی

جوشکاری

 

12. نرم‌افزارهای کامپیوتری

ANSYS

CATIA

ADVISOR

SimuLink

CarSim

 

13. مطالعه موردی

مطالعه موردی بررسی تکنولوژی‌های پیشرفته به کار رفته در یک خودرو مشخص